Bussen van de RET in de wachtstand bij busstation Keizerswaard in Rotterdam worden ondertussen opgeladen via oplaadpalen. Het is een opvallende constructie en voorbijgangers schieten de chauffeurs van de RET er over aan. Doelstelling van dit alles is om klimaatneutraal te werken aan een emissievrij OV van RET.
De RET kiest begin 2022 bewust voor een gefaseerde overgang naar zero emissie. De gefaseerde aanpak is om de kosten te spreiden, maar bovenal om steeds te kunnen profiteren van de laatste technologische ontwikkelingen. Door deze fasering is het nu mogelijk om bussen te bestellen met een groter accupakket. Dat maakt dat ze een grotere actieradius hebben, terwijl de reizigerscapaciteit hetzelfde blijft.
De stapsgewijze vervanging van de busvloot is in lijn met de afspraak met Rijk, provincies en opdrachtgever MRDH dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen. De nieuwe voertuigen hebben een moderne inrichting, beschikken over USB-laadpunten en zijn aanmerkelijk stiller dan de dieselbussen die zij vervangen. De uitstoot in de omgeving gaat bovendien direct naar nul. Streven is om in 2030 een volledig zero emissie busvloot te hebben.